Tramvaj naj se vrne v Ljubljano

V petek, 26. oktobra je v Šiški, v hotelu M potekala javna debata o uvedbi tramvaja in trajnostni mobilnosti Mestne občine Ljubljana. Pred polno dvorano so se debate o načinu, kako bi se moral urediti ljubljanski potniški promet, udeležili evropska komisarka Violeta Bulc, urbanist Jože Dekleva, prejšnji minister za infrastrukturo Peter Gašperšič, državni sekretar na MOP Simon Zajc in ekonomist Anton Žunič, pogovor pa je moderiral SMC-jev kandidat za ljubljanskega župana Dragan Matić.

Tramvaj nekoč…

Ljubljanski tramvaj je uradno obratoval od 6. septembra 1901 do 20. decembra 1958, ko je odpeljal na svojo zadnjo vožnjo, njegov »pogreb« pa je pospremila večtisočglava množica. Tračnice so potem zelo hitro demontirali, še uporabna vozila pa so prodali v Osijek in Subotico, kjer so potem vozila še nekaj let. Že kmalu po ukinitvi tramvaja so se pojavile ideje o njegovi ponovni uvedbi, vendar pa so do danes te ideje ostale le na papirju. Nazadnje se je o tramvaju v Ljubljani govorilo leta 2008 v načrtih urejanja prostora do leta 2025, ko naj bi bil v prihodnosti tramvaj oziroma cestna železnica primarni nosilec mestnega javnega prometa v Ljubljani. Na kakšen način se je razmišljalo takrat in danes pove podatek, da je takratni ljubljanski župan Ivan Hribar 1. januarja 1900 napovedal, da se bo mesto zavzelo za uvedbo električnega tramvaja. Kmalu po tem so se začela prva projektna dela, gradnja remize (na Vodmatu) in prvih prog pa se je pričela spomladi 1901. Poleti so opravili že prve poskusne vožnje, 6. septembra 1901 pa je tramvaj uradno začel z obratovanjem.

In danes…

Dragan Matić je v uvodu  poudaril, da ima SMC v programu resen namen, da bi tramvaj v Ljubljani lahko spet zaživel in da bi mesto po dolgih letih simbolno ponovno vrnil med evropske metropole. Vendar ne zaradi neke nostalgije. Moderni tramvaji so daleč od tega, kar si predstavljajo romantiki, ki imajo v glavi sliko ljubljanskega tramvaja iz zgodovine. Načrti za tramvaj v Ljubljani sicer obstajajo že 20 let, predvidene so celo trase, zaščiteni koridorji gradnje in izdelane študije. Prvi liniji bi potekali v smeri Dunajska – Tržaška in Celovška – Moste. Kasneje bi se dodajalo še nove linije. Ciljno stanje je tudi izvedba krožne povezovalne linije notranjega obroča. Tramvaj predstavlja predvsem edini mestni transport poleg metroja, ki je sposoben hitro prevažati potnike v prometnih konicah, saj bo imel prednost v križiščih, pametna signalizacija mu bo prilagajala semaforizacijo križišč. Povezan bo s primestno železnico, da bo lahko povezoval širšo Ljubljansko regijo.

Zakaj po toliko letih?

Jože Dekleva je poudaril, da je politiki v Ljubljani preprosto zmanjkalo poguma, da bi ponovno uvedli tramvaj, čeprav so že imeli izdelane natančne študije ter celo informativna soglasja Evropske banke za obnovo in razvoj ter Evropske investicijske banke. Prejšnji minister za infrastrukturo Peter Gašperšič je bil edini, ki na uvedbo tramvaja gleda rahlo s skepso, saj se je po njegovem mnenju potrebno vprašati, ali je uvedba tramvaja resnično to, kar si želimo in zakaj po toliko letih. Obstaja tudi več drugih načinov za trajnostno mobilnost, kot so električni avtomobili in avtobusi ter rumeni pasovi za vozila mestnega potniškega prometa. Anton Žunič je prepričan, da je načrte in izračune za uvedbo tramvaja iz vidika današnje perspektive potrebno gledati drugače, saj takrat še nismo bili člani evro območja in takrat še nismo mogli črpati sredstev iz različnih evropskih skladov, namenjenih za izboljšanje mestne prometne infrastrukture.

Tramvaj je ena izmed možnosti, kako lahko mesta postanejo ljudem bolj prijazna

Evropska komisarka za promet Violeta Bulc je povedala, da je promet ena glavnih političnih agend v okviru EU tudi na lokalnem nivoju, zato jo veselijo takšne debate. Onesnaženje, prometne nesreče in cestni zamaški so namreč ena glavnih nadlog v mestu. Glede ljubljanskega tramvaja se ni opredelila, ker je povedala, da izračunov ne pozna, je pa prepričana, da je tramvaj  ena izmed možnosti, kako lahko mesta postanejo ljudem bolj prijazna. V nekaj evropskih mestih tudi v Bremnu in Barceloni, kjer so uvedli tramvaj v zadnjih letih, se je izkazalo, da je uvedba tramvaja tudi investicijsko zanimiva. V študijah, ki so jih delali v Španiji in Franciji so ugotovili, da lahko postane tramvaj tržno zanimiv v mestih s približno 250 tisoč prebivalci in tukaj Ljubljana ustreza temu pogoju.

Sklepne ugotovitve omizja so bile do uvedbe tramvajskega prometa pozitivno naravnane. Tramvaj predstavlja sodobno rešitev, ki bi omogočila bistveno boljšo ureditev prometa na območju Ljubljane in širše okolice ter s tem občutno dvignila kvaliteto življenja za prebivalce mesta. V lokalnem odboru Ljubljana smo zato to točko umestili v svoj program, saj so študije za uvedbo tramvaja izdelane, koridorji so zagotovljeni. Mesto je v zadnjih letih sicer v njih že nekoliko poseglo, da pa se jih sanirati. Tramvaj bomo realizirali postopoma, najprej na glavnih vpadnicah (Celovška, Dunajska) nato po ostalih predvidenih trasah in ga funkcionalno kombinirali še s primestno železnico in avtobusnim mestnim potniškim prometom. S tem bomo zagotovili njegovo največjo učinkovitost, predvsem pa hiter prevoz meščanov in obiskovalcev mesta v prometnih konicah.

 

Videoposnetek z omizja si lahko pogledate na tej povezavi: